Monday, December 28, 2009

Penutup tahun ini

Sekarang dah bulan disember.lagi beberapa hari je nak masuk tahun baru.ermm..tiada apa yang nak dikongsikan kerana tiada idea mahupun event yang mahu dikongsikan bersama.diwaktu cuti semester yang singkat ni,banyak masa dihabiskan dirumah.bile dah mcm boring taktau nak buat apa(padahal keje fyp bertimbun).pergilah merantau ke blog orang lain.kalo rasa nak bg komen,sy komen.cuma sy tertarik dgn entri ust Pahrol Mohammad Juoi.ni salah satu perenggan entri beliau.

Mungkin kita tidak pernah menjangka orang yang begini wujud. Jika anda lurus, tulus tetapi tidak berhati-hati… anda akan serahkan segala-galanya kepada dia. Kepercayaan, kesetiaan dan harapan, anda pertaruhkan kepadanya. Dia itu bijak menghulur, tetapi tiba-tiba dia akan menyentak dan anda akan tersentak. Dia kah itu? Mungkin dia berwajah jernih, murah senyuman dan pandai menabur simpati. Lalu anda akan terkesima dalam terpedaya. Sudah nyata tetapi seakan masih tidak percaya. Dia kah itu?[taken from here]

parasit hati oh parasit hati...aduhai.

Selamat tahun baru..moga lebih produktif dalam pekerjaan masing2



p/s: sy dah terkena

Thursday, December 24, 2009

Wanita perlukan Lelaki..ye ke?

Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala. Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?


Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan?


Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia, sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang solo ? Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam kepalanya. Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki?


Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api. Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit. Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.


Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalami selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya ? Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.


Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia, menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.


Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita. Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.


Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Tetapi jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Namun itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada .Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua?


Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan famili dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja. Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa. Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.


Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian, kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka cintai. Semoga mereka tak tersalah pilih. Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.


Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia. Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa. Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gaha sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.


Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati ? Untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya.

Semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik

~ Unknown Author

p/s:sy copy and paste

Tuesday, December 8, 2009

Saga

saje belek2 gambar kereta saga BLM yang dah di modified.berangan2 saja.hurm mane yang lawa?






















p/s:bersyukur ape yang ada..tp tak salah berangan2 kan.?

Thursday, December 3, 2009

Muhasabah Cinta



sekadar berkongsi lagu yang menjadi "repeated song" dikala ini.terima kasih kepada yang meng"expose"kan lagu ini kepada saya.semestinya lagu ini telah menyentuh hati saya kerana tiap peristiwa yang berlaku hampir sama dengan lagu ini.



p/s:kembali kepada nasyid?nur syahadah menyinar kalbu~

Wednesday, November 25, 2009

Dikala ini


salam sejahtera salam ceria
salam diberi dijawab mesti
permulaan ini tak sehebat mana
hanya menitip yang tersirat dihati

dikala ini,tangan ni terasa gatal2 nak menaip,tapi taktau apa yang nak ditaip.hanya terus menaip. serta menanti idea yang terlintas lalu diterjemahkan dalam karya yang kurang menarik ini.pernah juga berangan2 nak update seperti rakan2 yang hebat berkarya.menegur secara lantang dilaman blog masing2,memberi nasihat yang bermetafora malah tidak kurang juga mengekspresikan perasaan peribadi.itu hak masing2.



cegah

dikala ini,aktiviti harian,mingguan tak sama seperti dulu.walaupun ada masa rehat,hati tetap tak tenang.tugasan menanti berderet untuk diselesaikan.ada yang berkata "itu semua dunia jer"..ada pula berkata "plan your work properly".terima kasih atas kata2 semangat itu.

dikala ini,aku gembira melihat rakan2ku dgn kebahagiaan masing2.sangat romantik kata yang dilafazkan mereka.bole la aku pinjam untuk masa depan.hehe..ade jugak yang sempat bertanya.erm..mungkin aku bole ungkapkan dalam bentuk pantun.
[ni je kebolehan aku] :)

gadis melayu gadis idaman
gadis berakhlak menjadi pilihan
seringkali ditanya beberapa soalan
kenapa sendirian tiada berteman?

(aku respon)
buah pala buah peria
buah tembikai sedap dimakan
bukanlah diri tidak bercitarasa
cuma memikirkan masa hadapan

"hanya memerhati dari jauh"

dikala ini,aku rasa kadang2 tertekan.entah dari mana datang rasa tertekan pun aku taktau.mungkin dari perubahan itu.atau mungkin juga dari deretan kerja.atau disebabkan dari keadaan diri yang agak serabut akhir2 ni.atau juga keadaan cuaca yang sejuk nyaman.argh alasan saje semuanya..

hanya kepadaNya tempat berserah

bunga kembang cantik berseri
lagi berseri jika dijaga rapi
dugaan datang silih berganti
jangan mengeluh tabahkan hati

dikala ini,aku rasa sgt down. :(


p/s:sy jahat



Sunday, October 18, 2009

Ibu dan facebook


Ibu....facebook..

Hubungannya erat sekali

Setiap hari sehabis mandi,selesai makan,sehabis apa pun

Dalam hatiku aku berfikir

Mahu kemana gerangankah ia?

Notebook,tapi apa yang selalu ia lihat di notebook,…facebook

Setiap hari tawanya menggema

Sampai kapankah hubungan erat antara ibu dan facebook?

Mungkin sampai akhir hayatnya

Notebooknya akan dibawanya ke syurga..





P/s:menusuk kalbu.bakal2 ibu dan bapa sekalian,dgr2 yer

Tuesday, October 13, 2009

Sajak Adi Putra

Akulah Adi Putra
Melayu tdk penah lupa

duduk ditahun satu rasanya tersiksa
tiada siapa peduli
tetapi aku bisa bedakan
ilmu Allah bagi dan ilmu diajar guru bermula dengan
‘A’, ‘B’, C ,’one’, ‘two’, ‘three’, ‘alif’, ‘ba’, ‘ta’

di mana trillion di manakah billion,
di mana tahfiz Al Quran
di mana doa2 para nabi para wali
untuk apa aku disini

aku berfikir rasional
aku berfikir international
pandai aku bijak aku comel aku
hanya untuk ditonton diuji dan dipuji
aku malu
alangkah ruginya mereka
untuk apa semua ini
di mana mata hati mereka?

pujian biar bertempat
marah bila bersopan
kurang ajar biarlah berbudi bahasa

tersirat mereka tak nampak
tersurat sahaja mereka lihat
di mana silapnya

Rasulullah memimpin ummah
hebatnya baginda
pimpinlah aku
doakanlah aku

aku punya cita-cita
aku punya idola
barangkali aku kecil mereka
hanya ketawa

Allah maha perkasa
tahfiz Al Quran itu hebat
Hafaz Yaasin itu penerang hati
matematik itu tunjang ilmu

ayuh bangsaku bangunlah
kita bertemankan islam
kita penuhkan ilmu didada
kita jadikan melayu hebat di persada dunia
bersamaku adi putra
akulah modal insan
anak melayu jati
wawasan 2020

takkan melayu hilang di dunia
pantang melayu menderhaka pada sultannya
pemuda harapan bangsa
pemudi tiang negara

mengapa bersembunyi diri di sebalik ibu pertiwi
sejengkalpun tanahairku dijajah
biar putih tulang jangan putih mata..





sekadar berkongsi.mungkin ada yang pernah lihat dan dengar sajak ini.

Sunday, September 27, 2009

Raya 2009


Syawal 1430H.Kemeriahan beraya di utara @Pulau Pinang->Kepala Batas->Permatang Bogak tanpa tok dan tokwan memang terasa lain.Tokwan telah lama tiada,sejak saya kanak2 riang lagi.manakala tok hampir 2 setahun pergi menghadap Pencipta.Tapi tak mengapa kerana diri ini mengerti yang hidup pasti pergi,cuma masa tidak diketahui.Namun begitu,syawal tetap disambut seperti biasa.1 syawal dimulakan dengan menunaikan solat sunat aidilfitri.Ada jemaah masjid yang bertanyakan anak siapa saya ni.jika saya menjawab nama ibu saya(sebab kampung mak) mereka kurang kenal.Tapi bila saya sebut nama arwah tokwan,mereka memberi reaksi tanda kenal.Logik juga jika mereka kurang kenal ibu saya kerana yang bertanya soalan adalah pakcik-pakcik.Seperti kebiasaannya selesai solat sunat aidilfitri,saya sekeluarga akan kekubur tok dan tokwan(pusara mereka bersebelahan).

Tokwan;Haji Ahmad B Haji Ishak

Tok;Hajah Hilaliyah Bt Haji Abdul Rahman

Pada syawal tahun ini juga saya diberi peluang mengenali siapa sebenarnya moyang saya iaitu Haji Abdul Rahman.Jika ditanya kepada penduduk veteran di seluruh Kedah,majoriti pasti kenal siapa moyang saya."Kenapa saya sebagai cicitnya tidak kenal moyangnya,mungkin jarak masa yang terlalu jauh".getus hati kecil saya.Kini kisahnya telah dibukukan dan saya ada menyimpan satu salinan.Terima kasih kepada pihak yang membukukannya walaupun ada kesalahan kecil.Kini saya dah faham susurgalur keluarga mak hingga kepada moyang.Haji Abdul Rahman Merbok nama gelarannya.

Pada malamnya,aktiviti membakar satay bersama 4 family.yang lain tidak hadir :D
mungkin serupa jika gaya rambutnya sama



Pada hari raya kedua,bertolak pulang dan sambung raya di selatan, Johor->Batu Pahat->Bukit Pasir->Kg Linau Besar(kampung ayah).
Aktiviti raya diteruskan di Johor.menziarah saudara-mara,sepupu,dan seangkatan dengannya.Sama seperti di Penang,saya cuba mengenali&memahami susurgalur keluarga ayah saya dan keatas.dikhabarkan ada sebuah buku mengenai susurgalur keluarga dan sedang di'soft copy' kan.diharap dapat disebarkan kepada saudara-mara yang berkaitan.
Seperti menjadi kemestian jika balik ke Johor,akan singgah ke Parit Salam.Semuanya gara-gara nak makan asam pedas.Tempat lain yang menjadi target asam pedas kami sekeluarga,di Muar(itu pun satu kedai je menjadi tumpuan,kalau tanya orang Johor pasti diorang akan recommend kedai yang sama)

Parit Salam;'port' asam pedas yang sedap&murah

Lepas makan asam pedas dan perut pun dah kenyang,takkan nak terus balik.Sesi lepak di tepian pantai berlangsung.Nama jer Parit Salam,tapi dekat dengan laut(takde kawasan pasir pantai sebab hutan bakau banyak).Antara pemandangannya:

Sedikit cerita mengenai pulau ni.Nama sialu adalah singkatan kepada sial selalu.kenapa pulau ni nama sial selalu?menurut ayah saya nama tersebut terjadi kerana dahulu kala pulau ini penuh dengan lanun.andai kapal lalu berdekatan pulau ni,pasti sial sebab kena rompak.semestinya kapal akan lalu sebab pulau ni ada rumah api yang menjadi panduan anak kapal.Akhirnya, sial selalu = sialu.jadilah Pulau Sialu.

Setakat itulah cerita raya saya untuk tahun ini.antara aktiviti yang dilakukan.walaupun seronok bercuti raya,saya tetap tak lupa pada kawan-kawan yang menghadapi exam dikala raya.doa saya bersama kalian.Insyaallah berjaya
Bye~

Monday, September 14, 2009

No title given

NEVER CRY FOR ANY RELATION IN LIFE
BECAUSE FOR THE ONE WHOM YOU CRY
DOES NOT DESERVE YOUR TEARS
AND THE ONE WHO DESERVES
WILL NEVER LET YOU CRY.................

TREAT EVERYONE WITH POLITENESS
EVEN THOSE WHO ARE RUDE TO YOU,
NOT BECAUSE THEY ARE NOT NICE
BUT BECAUSE YOU ARE NICE..............

NEVER SEARCH YOUR HAPPINESS IN OTHERS
WHICH WILL MAKE YOU FEEL ALONE,
RATHER SEARCH IT IN YOURSELF
YOU WILL FEEL HAPPY
EVEN IF YOU ARE LEFT ALONE...........

ALWAYS HAVE A POSITIVE ATTITUDE IN LIFE.
THERE IS SOMETHING POSITIVE IN EVERY PERSON.
EVEN A STOPPED WATCH IS RIGHT
TWICE A DAY..........................

HAPPINESS ALWAYS LOOKS SMALL
WHEN WE HOLD IT IN OUR HANDS.
BUT WHEN WE LEARN TO SHARE IT,
WE REALIZE HOW BIG AND PRECIOUS IT IS!..


*juge copy n paste

*ramadhanku sayu

Monday, September 7, 2009

Pantun puasa :)

salam diberi pembuka bicara,
bicara dibuka berkongsi cerita,

hamba yang lemah ini tiadalah apa,

berpesan pada diri jua pada semua.


bulan ramadhan telah kembali

membawa rahmat bagi yang mencari

dari terbit fajar hingga terbenam matahari

selama sebulan jangka waktu mesti dituruti

buah kismis buah kurma

jadi santapan sahur dan berbuka

ramadhan datang mengajar kita

jangan membazir,jimat berbelanja


bulan ramadhan bulan berpuasa

bulan tarbiyah nama sampingannya

membuat amal,tapi mengumpat jalan juga

mungkin puasanya menahan lapar saja


mencari juadah dibeli sudah

pelbagai jenis pelbagai warna

perkara sahur jangan diambil mudah

kerana sahur membezakan puasa

pandu kereta tiada perlahan

gagal dikawal pasti kemalangan

maaf dipinta tanda kelemahan

semoga bertemu "next" ramadhan

pic taken from http://komik.dakwah.info/
*senyum saja :)

Sunday, September 6, 2009

Lebih sayang



Pernah dengar ungkapan seperti didalam gambar ni?Ungkapan ni bukanlah saya reka.Saya petik ungkapan-ungkapan ni sewaktu sesi tazkirah sebelum solat jumaat minggu lepas berlangsung.Menjadi kebiasaan surau ditempat saya bekerja(kerja ke??),mengadakan sesi tazkirah sebelum masuknya waktu solat jumaat.Dalam banyak-banyak input,ini je yang sempat saya ingat.Peliknya,saya tak ingat sgt point2 sewaktu khutbah jumaat kerana tertidur "seketika"...cuma tersedar apabila bacaan doa.haih~

saya pasti ungkapan diatas mudah difahami.sekadar berkongsi.
bestnya bagi mereka yang mana Allah lebih sayangkan mereka.jikalau mereka mengetahui.

Monday, August 24, 2009

Mencintai Tak Bererti Kita Memiliki

Janganlah kau angkuh melaungkan.. .
Si dia kepunyaan mu ...
Atau kau kepunyaan si dia ...
Kerana hakikatnya.. .
Kita tidak pernah memiliki sesiapa...
Walau sekeping hati seorang insan...
Tidakkah kau sedar...
Hukum alam menyatakan.. .
Mencintai tidak semestinya memiliki?...
Manusia pandai berpura ...
Berlakon di pentas dunia...
Dan bertopeng menutup rahsia..
Tetapi hati...
Tidak pernah berdusta pada empunya...
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya...
Tidakkah kau sedar...
Mungkin si dia melafazkan.. .
Ungkapan cinta pada mu ...
Tetapi hati dan perasaannya. ..
Tidak pernah berniat begitu...
Dia hanya berselindung. ..
Di sebalik sejuta alasan...
Dan kau...
Begitu jujur dan setia mencintainya. .
Sehingga terlupa..
Hukum alam menyatakan..
Mencintai tidak bermakna memiliki..
Sesungguhnya. ..
"Aku tidak pernah memiliki diri mu..."
"Dan kau jua tidak memiliki diri ku."
Mengertilah. ..
Kita sebenarnya kepunyaan..
Yang Maha Esa...
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita...
Kecuali Dia...
Dia mengasihi hamba-Nya...
Dia memiliki hamba-Nya...
Dan ke pangkuan Dia kita akan di kembali..... .


P/s:

*saya copy n paste

*jeles plak tgk saga se..haih

*berkawan atas dasar duit,mmg tak kekal lama

Monday, August 17, 2009

Rilek la bro..


brader pam minyak:"enjin lapan belas ke?"(maksudnya 1.8)
(dalam keadaan dengar tak dengar lalu menjawab)
brader kurang hensem:"takla,17 je" (padahal ni saiz rim tayar,jauh bezanya)
brader pam minyak:"bukan.ni enjin.18 ke.kalo nak masuk 18 ade tempatnye"
brader kurang hensem:"ooo..1.6 je.xpela.ni pun dah cukup"
brader pam minyak:"minat jugak kete macam ni,ni yang keje malam ni"
brader kurang hensem:"insyaallah bole dapat punye.alaa ni pun kete second je"
brader pam minyak:"bukan ape bang,keje pomen,tapi takde kete.awek pun tade lg ni"
brader kurang hensem:"ok ar tu.jimat duit.alaa pasal awek nanti2 la pikir"
brader pam minyak:"kalo bawak kete ni,muke pecah gigi rongak macam mane pun,sure awek lekat"
brader kurang hensem:"takde ar tipu je tu"
(brader pam minyak tu pun tersengih)
.
.
.
(terus bersembang)
.
(pasal downpayment)
.
(bulan2 bayar)
.
(ditanya keje ape)
.
(pasal karburetor)
.
(dan terus bersembang)
(dihujung perbualan)
brader kurang hensem:"bro,aku cadang kalo ko nak cari kete mcm ni,jgn cari yg dah convert(ubahsuai).nanti menangis tak sudah.biar standard,pastu kalo ko nak convert ikut suke la.same gak nak cari awek.ko pahamkan maksud aku"
brader pam minyak:(tersengih)

memberi salam dan beredar~


cuma nak kongsikan senario masyarakat bujang yang mana bekerja keras untuk mendapat apa yang diinginkan.kekurangannya apabila perkara yang dikejar hanya indah didepan mata.mungkin telah terbiasa dengan "suasana" sebegitu.almaklum la hidup dibandar.boleh dikatakan semua yang dilihat indah belaka.hidup perlu enjoy tapi jangan terlalu enjoy.rosak binasa nanti

p/s:konvo UKM meriah.

Sunday, August 16, 2009

Berpisah jua..


Jauh disudut hati,rasa sedih dan rendah diri tatkala membaca berita pemergian vokalis kumpulan Rabbani(Ustaz Asri).Rasa rendah diri kerana membaca kisah disaat-saat akhir beliau bersama keluarga dan juga setelah allahyarham dikafankan.wajah allahyarham dikhabarkan melirikkan senyuman.Bagi yang ada ilmu agama,pasti faham maksud senyuman itu.Semoga allahyarham ditempatkan dikalangan orang yang diredhai dan dikasihi ALLAH.

Sama juga kisah artis nasyid (allahyarham Azhari@zairie,kumpulan Raihan).dikhabarkan disaat akhir allahyarham,satu lirikkan senyuman dilemparkan.saya tidak pernah lupa kisah ini kerana wajah allahyarham mirip wajah ayah saya(dikala itu).Apabila berkumandangnya lagu Raihan di TV,pasti saya akan berkata pada ibu "ibu,lagu abah kat TV" dan sama-sama ikut menyanyikan lagu.dikala itu umur baru 9tahun@darjah 3.

Disini dapat diambil teladan dan iktibar bahawa mati itu pasti.cuma masanya tidak diketahui.dan juga disini dapat diambil pengajaran bahawa,barang siapa yang menolong agama ALLAH,ALLAH pasti akan menolongnya.Cuma kita kadang-kala kita tak nampak pertolongan ALLAH,dan menuduh ALLAH tidak adil padahal kita yang rabun,atau mungkin buta.
Mungkin ada yang mengeluh kerana susah+payah nak buat kerja baik@dakwah.saya juga mengakui,cuma kita buat apa yang termampu.Secara logiknya,tak mungkin satu perkara pun tidak dapat kita lakukan.Gunakan kudrat yang ada untuk kebaikan.Perlu diingat juga bekalan yang hendak dibawa pulang.

p/s:
*penggunaan perkataan "kita" merangkumi diri penulis juga
*teringat bacaan surah ad-zariyat,ayat 56 oleh adik affan
*menangis bukan tanda kelemahan.life must go on

Monday, July 20, 2009

Cemburu?? takla,..jealous je.



terlihat video ni semasa tengah berehat diofis dikala tiada doket=report order.asalnya sedang dengar lagu kat youtube ni,tapi ditukar channel video kepada yang ini oleh seorang staff.so,layan je.tergelak juga dibuatnya..sekadar berkongsi
~cemburu jika ditafsirkan tanpa nilaian agama,semua orang boleh kata.~

Sunday, July 19, 2009

Office 2010 :The Movie




hurm....:)
*ade org main tembak2

Saturday, July 18, 2009

Cawan atau air...

SEKUMPULAN bekas pelajar sebuah universiti berkumpul menziarahi bekas pensyarah mereka. Pensyarah itu amat gembira menerima kedatangan bekas pelajar yang berjaya dalam jurusan dan kehidupan masing-masing. Mereka bertanya khabar dengan penuh mesra dan terus terang. Perbincangan berlanjutan sehingga menyangkut kepada permasalahan berbentuk peribadi. Ada yang mengeluh, mengadu dan meluahkan perasaan yang tertekan dengan pelbagai permasalahan, tekanan hidup berkeluarga, dengan rakan di tempat kerja serta masyarakat sekeliling.

Pensyarah itu hanya tersenyum dan terus menuju ke dapur untuk mengambil cawan pelbagai bentuk dan warna. Ada yang dibuat daripada tembikar, kaca dan plastik. Ada yang cantik, penuh hiasan, kelihatan mahal dan ada yang biasa saja dan murah. Pensyarah itu menjemput semua bekas anak murid itu minum menggunakan cawan pilihan mereka.


Apabila semua bekas pelajar itu mengambil cawan yang terisi air, dia pun berkata: "Jika kamu perhatikan, semua cawan yang cantik dan mahal itu diambil, yang tinggal hanya cawan yang biasa-biasa dan murah! “Begitulah lumrahnya kita hanya akan memilih yang terbaik (menurut pandangan luaran), sebenarnya itulah punca masalah dan tekanan hidup yang kita semua hadapi!”

Apa yang kita perlukan sebenarnya adalah air, bukan cawan itu, tetapi kita secara tidak sedar memilih cawan yang cantik saja! Demikianlah kehidupan ini – ibarat air. Kerjaya, wang ringgit dan kedudukan dalam masyarakat semuanya umpama cawan yang beraneka warna itu. Semua itu adalah alat atau pemudah cara untuk meneruskan hidup tetapi kualiti hidup tidak berubah. Jika kita hanya menumpukan perhatian kepada cawan, kita tidak ada masa untuk menghargai, merasakan dan menikmati air itu!

Apa yang pensyarah itu katakan bertepatan dengan apa yang al- Quran bentangkan mengenai jiwa manusia yang selalu berkeluh kesah dan tidak pernah rasa cukup. Pelbagai permasalahan kita berpunca daripada empat perkara:

# Kita hanya memandang dan menginginkan apa yang ada pada tangan orang lain.. Kita tidak nampak atau lupakan nikmat di dalam genggaman kita. Walhal, Allah telah berikan kepada kita. Oleh itu kita tidak rasakan ‘keseronokan’ atau terasa nikmat dengan pemberian itu.

# Kita terlalu banyak ‘komplen’ dan komen (mengadu) dan mengeluh serta menyalahkan keadaan sehingga kepada permasalahan sekecil-kecilnya dalam kehidupan dunia ini. Tetapi, kita sering lupa kesusahan dan penderitaan sebenar yang bakal kita hadapi di akhirat kelak.

# Kita terlalu mengejar kemewahan, kemegahan dan glamor kehidupan sehingga melupakan tujuan hidup kita sebenarnya. Inilah sebenar ujian hidup yang kadang kala kita rasakan amat memeritkan untuk dihindari, pada hal kita tahu ganjarannya adalah syurga daripada Allah.

# Kita selalu menganggap kehidupan di dunia ini untuk hidup selama-lamanya. Oleh itu, kita menghabiskan seluruh sumber dalam diri semata-mata untuk membina pengaruh, mengumpul harta dan kemasyhuran diri seolah-olah ‘kematian’ itu untuk orang lain, bukan untuk kita. Kita lupa semua kejadian akan mati dan walhal akhirat adalah kehidupan abadi.

Oleh itu, dari sekarang kita hentikan perangai suka komplen, komen dan berkeluh kesah. Kita hargailah kehidupan ini. Kita jalani kehidupan sebagai khalifah Allah, melakukan yang makruf, melarang perkara yang mungkar. Kita syukuri nikmat yang ada dan panjangkan nikmat ini kepada orang lain dengan memberikan khidmat menolong dan memudahkan kehidupan orang lain.



*tiada sebab untuk cemburu,itu rezekinya.yang penting usaha

Tuesday, July 14, 2009

de`words


A words that can describe many stories






*sy segan nk dtg,bukan taknak support
*mencari kekuatan dalam kelemahan

Saturday, July 11, 2009

RC


RC plane.
tibe2 terminat secara tidak langsung dalam arena rc(remote control) ni.ini kerana brader2 kat tmpt praktikal tgh mendesign model jet lebih kurang mcm dlm gambar ni.so,aku sbg budak praktikal yg taktau ape2 try la tanye2 pasal rc ni.susah jugak nak reka satu model.reka+terbang.duit kene ada la nak reka model jet ni.nak kene beli motor or kipas,bateri,4 channel,6 channel dan sebagainya.blur jugak mula2.ape tu gyro(first time dgr aku igt GIRO yg bank negara tu :P).tapi brader tu sarankan sebelum minat lebih2 kat model,main simulation dulu.tgk orang lain main senang je terbang.tp bile main kat simulation,susah jugak.nak2 pulak RC helicopter.susah btul aku nak kasi heli tu duduk diam.so,aku lebih interest kat kapal terbang.steady je terbang..cewah.tp satu problem pulak,dah pandai terbang+acrobatic style aku tak reti nak turunkan flight tu.adei,ni kalau guna model kapalterbang yg betul alamatnye aku bawak balik remote control je la.hehehe
brader2 lain yg sama ofis mula2 kagum gak sbb aku bole kawal flight tu.tp bile aku ckp tak reti nak turunkan,kene gelak dgn diorang :D.biasa la,newbieeeee dlm RC ni.
masih dlm proses.tp dah lepas "crushless test" :P

walaupun baru minat kat RC plane ni,minat terhadap rc car lebih mendalam.sbb tak lawan gravity+ bole main depan rumah.
entah bila nak ada sebijik.haih..

*main simulation dlm ofis dikala bos takde..ssyyhh
*try tgk ni

Saturday, June 27, 2009

Kepada pengguna bermotor

Bermula 1 September nanti, klasifikasi penjualan minyak petrol negara ini akan diselaraskan dengan dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON 95 dab RON 97. Sebagai pengetahuan, kedua-dua jenis bahanapi ini ialah dari sumber yang sama, Cuma melalui proses berbeza yang mana kedua-duanya tetap kekal sebagai petrol tanpa plumbum. Jadi. dua, bulan lagi, RON95 akan menggantikan RON92, harganya ialah RM1.75 manakala RON97 menjadi petrol premium pada harga RM2.00.
Apakah kesannya pada pengguna? Sebenarnya, banyak yang perlu anda ketahui tentang asas RON itu sendiri. Di seluruh dunia, pencemaran bahanapi fosil telah meningkatkan kesedaran banyak pihak, justeru kualiti bahanbakar ditingkatkan, dan jurutera pula bertungkus lumus memikirkan idea untuk mencipta enjin pembakaran moden yang mampu beroperasi dengan petrol spesifikasi RON yang dibangunkan. Kandungan sulfur juga perlu sangat minimum.
Adakah semua petrol RON95 sesuai dengan kereta anda? Bagaimana mengetahui kesesuaian tersebut?. Langkah paling mudah ialah melihat pada penutup petrol. Dan jika ia tiada disitu, boleh rujuk di buku panduan kenderaan. Pun begitu, tidak semua kereta ditulis dalam bentuk angka, sesetengahnya ditulis dengan istilah ‘leaded’ dan ‘unleaded’. Jangan khuatir, majoriti etrol yang dijual di malaysia (termasuk RON92) merupakan petrol jenis tanpa plumbum (unleaded)
Adakah RON97 lebih baik dari RON95?. Secara teorinya, benar, namun secara paraktiknya tidak. Petrol RON95 di stesen A mungkin lebih baik daripada petrol RON 97 di stesen B. Perlu diingatkan, setiap petrol di yang dijual oleh Petronas, Shell, BHP, Caltex dan Mobil adalah tidak sama. Setiap syarikat ini mempunyai ramuan tersendiri untuk meningkatkan keupayaan kualiti petrol masing-masing. Adakah petrol RON95 berkualiti rendah?
RON adalah berkaitan campuran dua asas campuran Oktana dan Pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahanbakar petrol. RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah Oktana dan selebihnya Pentana. Begitu juga dengan RON97, 3 peratus Pentana dan selebihnya Oktana. Gandingan ini pula memutlakkan tahap pembakaran enjin yang bakal digunakan. Sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97? Namun sebaliknya, jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai dengan menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking) atau juga disebut pinging.
Enjin selinder bergerak dengan membakar petrol menjadi gas. Asasnya, enjin yang dicipta untuk RON95 adalah kebuk pembakaran yang berupaya membakar dengan sejumlah 95 peratus Oktana. Ingat. Sifat Oktana ialah kemampuannya untuk menahan tekanan dalam kebuk pembakaran. Jadi, dengan enjin yang dicipta untuk pembakaran 95 peratus oktana, memadai untuk menggunakan petrol RON95. Sebaliknya, jika enjin tersebut dicipta untuk tekanan 97 peratus Oktana, maka penggunaan RON95 adalah tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan sifat mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi tidak pada pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan disinilah masalah ketukan (knocking) berlaku. Petrol yang baik adalah bergantung pada jenis pengeluar petrol itu sendiri.
Seperti yang diterangkan diawal nota ini tadi, setiap petrol tidak sama. Ia direka dengan kejuruteraan tinggi untuk menjadikan setiap klasifikasi bahanbakar tersebut adalah yang terbaik. RON pula adalah klasifikasi piawai yang wajib mereka selaraskan. Sama seperti penetapan kelikatan yang ditetapkan dalam industri minyak pelincir. Dakyah yang mengatakan lebih tinggi RON adalah lebih baik merupakan pendapat yang tidak benar. Petrol yang baik adalah petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan enjin.
Setiap pengeluar mempunyai resepinya yang tersendiri untuk menjadikan petrol mereka membakar dan membersih dengan efisyen. Setiap pengeluar memiliki pusat penyelidikan untuk membuat rumusan petrol dengan jisim seperti bersifat ‘mencuci’, mengekalkan tahap pembakaran, ketahanan dengan suhu dan pelbagai aspek untuk memastikan petrol mereka konsisten mengikut spesifikasi enjin yang direka untuknya.
Ada pengeluar yang benar-benar serius dengan mengekalkan tahap sulfur (jenis pencemaran ni) jauh lebih rendah daripada yang disarankan, malah ada sesetengah pengeluar petrol juga menghasilkan peratusan RON lebih tinggi dari RON97 tetapi masih diklasifikasi sebagai RON97. Ada juga pengeluar yang menjual RON97 dengan kandungan Pentana lebih 5 peratus.
Kesimpulannya, RON adalah berdasarkan kesesuaian enjin, bukan kualiti semata-mata. Tidak guna membandingkan RON100 Jepun atau RON98 di Britain. Mereka mempunyai enjin yang dicipta untuk kaedah pembakaran begitu. Kenapa perlu telan 2 bijik panadol kalau sebiji dah mencukupi untuk menyembuhkan demam panas? Kenapa perlu berbelanja lebih? sedekah kat anak yatim pun dapat pahala.

Friday, June 26, 2009

kali ini

dikala ini telah beberapa minggu menjalani sesi praktikal.ditempatkan di Keramat,aku amat bersyukur.Sebabnya,dekat dengan rumah.dalam 10++minit dah sampai.so aku takde la nak rushing sangat.tapi kadang-kala rushing juga.bermula 8.30 pagi setiap hari berakhir 5.30 ptg kecuali hari jumaat,5 ptg.sejak praktikal ni,macam2 aku rasa kelainan.malam2 saya tak seperti dulu.kalau takde niat nak online,lepas isyak masuk tidur.kalau lambat tidur,merasalah kepenatan esoknya.seperti yang dikata lepas,tak byk duduk kat ofis.walaupun tak terlibat sgt dalam kerja2 luar,tapi dpt merasa jugak serba sedikit kerja2 yang dilakukan.kalau takut kotor,memang tak belajar apa2 la.penat tu,semestinya.baru tahu betapa payah+penat nya ibu bapa aku bekerja.byk jugak la observe perkara baru.merasa apa itu "jammed" pabila pulang dari kerja.mcm tak logik dari keramat ke wangsa melawati amik masa dlm 40 minit.padahal dekat je.itu sume pengalaman.
xde idea plak nak taip panjang2.tolong sambungkan bole?

p/s:
-kemaskini logbook..pastu bg bos cop+sign
-terimakasih atas cerita2 yg "enak" itu

Friday, June 5, 2009

Cutiku

Cuti trimester or cuti penghabisan?

perasaan bercampur tolak bahagi.Cuti trimester kali amatlah singkat.cuma 2 minggu saja.tapi lagi singkat bagi yang akan berpraktikal semester depan.ada yang mula praktikal 1 jun,ada yg 8 jun,ada yg 15 jun.tak kesah la bila mula praktikal.didoakan semoga kengkawan selamat berpraktikal.almaklum la ada yang kene pegi site,panjat tiang telefon or just duduk kat ofis jer.semoga berbahagia dengan sesi praktikal ni..

Cuti kali ni,tak banyak aktiviti dilakukan..(ye la tu).banyak dihabiskan dirumah saje.nak buat macam mane,diri ini memang suke dok kat rumah sambil mengasah "parenting skill" hehehe.
insyaallah parent akan balik dari tanah suci 6 jun ni.hampir 2 minggu parent di tanah suci.sesungguhnya saya kagum dengan pengurusan THT(Tabung Haji Travel).terasa nak ikut je mula2.tp ada tugas menanti.Bak kata parent,senang pergi dgn THT,tak rasa duit keluar(hakikatnya memang keluar).just tolak dari akaun tabung haji je.ade logiknya,maklum la kalau duit depan mata,takut lari niat asal.
dan selama 2 minggu tu la menjadi "bapa tunggal",bak kata kawan2.hehe.tak kesah la apa pun gelaran asalkan tak membawa makna buruk..hish korang ni,takde nama lain ke nak bagi.:P
setakat memasak,membasuh,mengemas perkara biase.cewah..so,cuti semester dihabiskan dirumah.nak keluar jauh2 pun,kena fikir 4,5 kali.last2 dok rumah jugak.penat jer fikir.

8jun ni dah mula praktikal.saya ditempatkan di bahagian network operation."hint" yang diberi,maybe tak duduk diofis sangat.,pergi kat hub2 telefon.dan maybe panjat tiang telefon.(yg last tu rekaan sendiri).apa2 pun mengharapkan selamat semasa sesi praktikal.

*malasnya nak potong rambut
*perfect,cantik,kuat beragama,lemah lembut. heeee:D

Thursday, May 21, 2009

Carilah jodoh beragama

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia."

Hadith ini telah diriwayatkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim dalam kitab sahih mereka serta imam hadis yang lain.

Ada empat nilai dan ciri wanita yang dipilih untuk dijadikan pasangan jodoh bagi lelaki. Meninjau hadis ini, terpantul beberapa pertanyaan di fikiran kita. Antaranya, apakah kaum wanita tidak berhak membuat pilihan yang sama?

Sedangkan Al-Quran meletakkan kedudukan lelaki dan wanita itu sama. Dan, beza fizikal serta mental antara mereka itulah yang menyebabkan wujudnya beberapa perbezaan, cara syariat antara mereka.

Timbul persoalan.. apakah wanita tidak memiliki hak yang sama untuk memilih pasangan mereka berdasarkan keempat-empat ciri itu? Contohnya, mereka sendiri berhak memilih lelaki yang berharta, berketurunan baik, kacak dan taat beragama.

Maka, jawapannya..wanita sendiri juga berhak menentukan pilihan jodoh masing-masing kerana daripada segi hak, mereka mempunyai jiwa, perasaan dan citarasa yang sama juga seperti kaum lelaki.

Berharta
Disyorkan supaya menikahi wanita berharta ini, jika tidak ditafsirkan dengan betul-betul akan menyebabkan orang menganggap bahawa lelaki yang tidak berharta (miskin) digalakkan menikahi wanita hartawan. Ini menyebabkan lelaki disifatkan sebagai pengikis harta!

Demikian juga, jika dikatakan, bahawa wanita itu digalakkan untuk menikahi lelaki yang berharta, kelak wanita itu digelar sebagai perempuan yang mengejar kebendaan pula.

Sementara itu, bukankah janda-janda, balu-balu miskin yang tak terbela digalakkan untuk dinikahi untuk membela nasib mereka? Maka, di sini sudah ada percanggahan sikap dan nilai yang dianjurkan oleh Islam itu.

Jadi, apakah tafsiran yang mungkin sesuai ke atas syor Rasulullah ketika menggalakkan lelaki memiliki wanita yang berharta itu?

Atau, apakah tafsiran yang sesuai berhubung galakan dan anjuran supaya wanita memilih kaum Adam yang berharta itu?

Mungkin, tafsiran yang sesuai adalah baik lelaki dan wanita itu perlu mencari pasangan yang tahu mengendalikan harta, membina harta kekayaan dan bukan hanya semata-mata berharta sebelum menjalani kehidupan berumahtangga.

Keturunannya
Adapun keturunan ini pula bukanlah diperhitungkan daripada segi kasta, kebangsawanan, kedudukannya dalam masyarakat. Ia tentulah diperhitungkan daripada segi nasab turunan seseorang yang tidak bercampur dengan penzinaan.

Apa ertinya.. memilih seorang lelaki dan wanita daripada keturunan yang bangsawan tapi mengalir di dalam tubuhnya darah seorang penzina. Timbul pertanyaan lagi. Adakah jika wanita atau lelaki penzina itu telah bertaubat, maka mereka boleh dinikahi?

Maka, dalam hal ini, sekiranya benar-benar terdapat kesan-kesan taubat itu. Dan nikah itu dapat mengelakkan lelaki dan wanita penzina tadi daripada terus berzina maka boleh juga dipertimbangkan untuk menikahi mereka.

Kecantikannya
Kecantikan wanita atau kekacakan seorang pemuda bersifat subjektif. Seseorang melihat wanita yang kurang cantik, mungkin cantik dalam pandangan lelaki lain. Demikian juga seorang lelaki yang kurang kacak dalam pandangan seseorang wanita, mungkin kelihatan kacak dalam pandangan wanita lain.

Maka, memilih yang cantik itu sememangnya naluri semulajadi manusia. Islam itu adalah agama fitrah. Manusia itu, sama ada lelaki atau perempuan, memang sukakan kecantikan. Dan, hal ini tidaklah menyalahi kemanusiaan.

Ada orang melihat kecantikan akhlak, tutur bicara dan sikap akhlak seseorang. Semua ini adalah daya penarik yang akan mengeratkan hubungan kedua-dua pasangan itu.

Agama
Akhirnya nilai agama itulah yang paling penting sekali dan terutama dalam pemilih calon pasangan itu. Tanpa agama, keluarga yang dibina akan hilang pedoman.

Agama pula bukan dilihat semata-mata pada ketinggian ilmu pengajian agama di institusi pengajian tinggi agama. Seseorang yang beragama itu memadailah dilihat daripada sikap mereka yang cuba mengelakkan diri daripada terjebak ke dalam kancah jenayah.

Mereka yang terjebak dalam dosa-dosa kecil tidaklah boleh dianggap sebagai orang yang tidak beragama. Ini kerana, tiada manusia yang terbebas daripada silap dan salah.

Memadailah kita sebutkan di sini bahawa orang yang beragama itu adalah mereka yang berdosa dan sentiasa memperbaharui taubatnya.

-Dipetik dari akhbar kegemaran

*kenapa post tajuk ni dikala exam week???haih...

Thursday, April 2, 2009

april

harini tarikh 2 april.pagi tadi baru saja lepas menjawab midterm exam subjek software engineering.mengharapkan yang terbaik.
hurm,...april datang lagi.takde ape yang special pun bulan april,melainkan banyak exam dicampur dengan assignment yang bertimbun-timbun.ooppss,ingatan itu datang bertandang....takpe,abaikan seketika.

selalunya bila masuk je bulan april,pasti kita terdengar ayat "april fool". ape bende april fool tu?sejenis makanan ke?atau sebuah mesin pengisar tebu?.kenapa kalau kawan2 kita buat joke yang tahapnya boleh mendatangkan bahaya kepada kita,then kita seakan nak marah jer.tapi kawan kita tu buat 'dont know' je sambil kata "april fool".adekah april fool tu sebagai lesen untuk kita mengenakan kawan2 atau sape2 saje.kalau nak kenakan kawan2 pun,tak bole ke bulan lain?(spt dilakukan oleh mak sy sendiri).nape la bulan april juga.kalau begitu,malangnya mereka yang lahir pada bulan april (terasa).bagi aku,mereka yang menyambut 'event' ni,mereka belum matang dalam pemikiran,meskipun rupa mereka kelihatan matang.

air dicincang takkan putus.mungkin pepatah ini boleh mengungkap ape yang berlaku pada bulan april ni.kini aku sudah sebumbung dengan rakan2 serumah sewaktu aku di EP semasa first year alpha di melaka.nak kata reunion pun bole jugak la.semestinya aku gembira,kerana dari tak kenal sesiapa semasa alpha (kecuali classmate mase sekolah),tinggal di EP (EP oh EP..malasnye nak sebut perkataan ni..hanya difahami oleh rakan2 yg seangkatan) dengan tak kenal sape jiran bilik sebelah,persahabatan dicetuskan.takkan nak buat hal sendiri2 je kalo dah duduk serumah.dipermulaan yang agak segan2 nak tegur sesama housemate,kini dah boleh gurau perli2.aku pun tak terlepas memerli dan diperli dan tiada memendam rasa pabila diperli...hehehe.baru happening.walaupun tidaklah sebaik kawan2 "disana",tp aku suka.berkawan jangan terlalu memilih.melainkan perihal berkasih :D ,saya mesti pilih(gaya iklan bank rakyat).

april oh april,banyak pulak kisah silam datang menyinggah.takpe,simpan je buat koleksi.


p/s:bourgenvilla....jom kita ke ____ :D

Friday, March 13, 2009

Pagi ini ...hehe

pagi ini,suatu kejadian yang jarang berlaku.
dalam jam 9 pagi.sedang lena diulit mimpi,terus terjaga sebab terdengar bunyi tepon aku.tgk pada skrin,panggilan dari ibu.kelam kabut jugak nak set suara seperti orang yang dah lama bangun.

aku:helo
(selalu bg salam,tp kali ni..mule dgn helo plak)
ibu:helo,abg ade kelas ke?abg kat dlm kelas ke?
aku:abg takde kelas..ade kat dalam bilik
(jujurnye,sy terskip kelas advanced microprocessor)..:D
ibu:abg,ibu nak minta tolong sikit.
aku:tolong ape?
ibu:tolong menyamar jap.
aku:menyamar?menyamar ape?
ibu:abg tolong call no ni 016459****...cuba call.nak tau laki ke pompuan.ni kawan ibu,no tu kaco.
aku:call??kene call ke?
ibu:abg call ..nnt bgtau ibu..
[talian putus]

dalam hati,no sape ni?takpela.teruskan..amik masa jap nak pikir ayat..aku pun call

aku:good morning
org tu:morning.
aku:may i know who is this?bcoz ur number appear on my phone.as a miscall.
(padahal takde miscall pun)
org tu:~~~~~~
(bahasa orang baru bgn tdo)
aku:helo miss,may i know who is this?
(time ni dah tau org tu pompuan)
org tu:~~~~
aku:ok miss,sorry for disturbing...
[talian pun putus]

call ibu balik.

aku:ibu,orang pompuan la ibu
ibu:oo pompuan ke .
(dibelakang talian,terdengar suara kawan ibu aku gelak)
aku:a`ah,pompuan..baru bangun tdo kot org tu.mamai je jawab phone.
ibu:abg tak tanye nama?kat mana ke..
aku:nak tanye mcm mane,mamai je..baru bgn tdo...
ibu:erm..xpela.(terdengar org gelak kat blkg talian)..balik rumah,esok ade kenduri kawen abg cik
(anak kpd penjaga adik aku yang last)
aku:ok2..abg balik.....


rase mcm kene prank dgn ibu sendiri je..hehehe.pengajaran...bgn awal..hahaha

Tuesday, February 24, 2009

Pantun teguran

ikan kembung ikan keli
ikan dibeli dipasar pagi
andai mukanya tidak berseri-seri
janganlah mudah "assume" diri

emas diperoleh dari lombong
digayakan bersama baju kurung
jangan mudah mengata orang lain sombong
andai hidup umpama bawah tempurung

indah nisan kerana ukirannya
lagi indah jika menghayati binaannya
hidup ini bukanlah selamanya
diakhirat jua dikumpul semua

mencari mentari di awal pagi
tapi kita terjaga di tengah hari
jangan terlalu membina mimpi
andai tiada usaha mendahului

menjamu selera dengan sireh
ditambah pula dengan ikan bilis
jangan dipamerkan rasa sedih
kelak luka lama pasti terhiris

buah ciku buah longan
dibeli oleh makcik siti
tiada guna wajah seindah pandangan
andai hati sebusuk t**i

bangun pagi pergi menjala
menjala pula di sungai Tekala
gelaran "senior" usah dibangga
andai solat belum terjaga


p/s:penat

Thursday, February 12, 2009

Intai-intai..

setelah 3 tahun mengintai2 (thn masihi dah lepas,thn hijrah dah lepas,thn baru cina dh lepas)...hehe:) akhirnya dapat juga mempeluhkan diri belajar teknik2 yang sepatutnya untuk bermain tenis.terima kasih kepada yang sudi mengajar.

umpama baru masuk tadika tenis,so perlakuan semasa belajar hampir ketadikaan juga la.rasa segan+malu terpaksa tolak tepi tatkala melihat pemain2 yang hebat berlatih.takpelah,untuk permulaan.lama-lama ok la kot.insyaallah.
sebenarnya dah lama teringin nak main tenis(3 tahun kot!),cuma tak berpeluang+takde raket.bila dah ada peluang,just grab it je la.ditambah pula,bila bersukan dapat menghilangkan rasa yang tak patut dirasa.personal problem pon bole setel..
walaupun baru berjinak2 dlm tenis,hoki tetap menjadi tumpuan.

p/s:bole plak termimpi lawan tenis dgn watak jahat dlm filem Prince of Tennis..hampeh tul

Wednesday, February 11, 2009

4 golongan lelaki


Monday, January 26, 2009

Jalan-jalan Kuala Selangor

ahhaa..dikala cuti trimester,tidaklah menjalankan rutin seharian sebagai driver je.kalau family ajak keluar,ON jer..:D

antara wangsa melawati dengan bukit malawati,dekat atau jauh?bunyi macam dekat je.beza huruf e dan a .tp hakikatnya,hampir 1jam++ juga perjalanan.

"outing dgn family lagi best" sape setuju?hehe..
3 family outing bersama. meriah.


nak naik atas,naik benda ni.taknak pun takpe(kalo larat mendaki laa)
last naik benda ni masa zaman sekolah dekat zoo negara.:D


sesampai dipuncak bukit

view of selat melaka

selamat datang

rumah api

rasanya yang menarik perhatian ramai pengunjung bukanlah monumen yang ade,tapi yang ni


monyet or kera?

mak sy yg berani pegang makhluk ni.

makcik sy yg berani jugak.walaupun kecil,tp berat jugak.
makhluk ni


hai awak,bole kenalan??

peace!haha,sbnrnye tgh cuak dgn makhluk ni

dtg plak si kawan

cak!!adik 2nd last kene sergah dek makhluk ni
(kakak kat blkg tu dh gelak dulu)

"bang camner nak naik".."hey,ni mane bole naik"
si kecik yg last


de'boys yg kene tinggal tren masa nak balik
(termasuk juru gambar..hehe
)

after that,pulang....singgah ke putrajaya.rumah makcik jugak..4 family gather in one house.lots of fun..

Sunday, January 18, 2009

tagged lagi.:D

kesekian kalinya di "tag" oleh shici shorty.
sy jawab dlm BM

1. If you could spend one Ringgit in 5 minutes, what would you spend on?

seringgit?nak beli kereta kot..hehehe

2. What is your most favourite thing to do?
layan lagu

3. What kind of news do you read?
surat khabar(segala isu)

4. What would u do if u were to die tomorrow?
ajal maut ditangan TUHAN...mohon kemaafan

5. Is there someone in your heart right now?
hahaha..rahsia....

6. Do you believe you can survive without money?
caye,bole cari keje,then ade duit.

7. What are you afraid to lose the most?
nyawa..Tuhan dah bg,jaga elok2.

8. What do you feel like doing right now?
skrg ni tgh menjawab soalan2 ini..

9. If there’s someone that you love, would you confess to him/her?
(senyum) :D

10. List 5 things that u like in a guy/girl.
(tiru jawapan shici shorty..hehehe)
- alwiz have time for HIM.

- respect both parents and family alwiz come 1st
- caring
- loving
- romantic

11. What are the requirements that you wish from your other half?
refer to num 10.(tiru jugak) :D

12. What do you think is your purpose in life?
menjadi manusia.bukan jadi mcm binatang

13. Do you feel like killing someone at the moment?
nope.

14. If you had to eat one thing for the rest of your life, what would it be?
nasi laaa

15. If you had a choice to be rich or happy, which one would you pick?
happyyy..kekayaan perlu juge.

16. If you have a chance, which part of your character you would like to change?
taknak ubah ape2 kot.best camni..hehe

17. Who is the person that you can share all your problems with?
bestfren.

18. Name one love song that u have in mind and why.
lagu bidadari..sebabnye...sy suke..hehehe

19. What is the one thing you love about yourself?
Strong on da surface. Smile alwiz even it hurts inside.(juge tiru jwpn shici)

20. If you can bring only one thing along with you to another world, what would it be?
Ilmu, Iman and Amal Soleh.