Monday, August 24, 2009

Mencintai Tak Bererti Kita Memiliki

Janganlah kau angkuh melaungkan.. .
Si dia kepunyaan mu ...
Atau kau kepunyaan si dia ...
Kerana hakikatnya.. .
Kita tidak pernah memiliki sesiapa...
Walau sekeping hati seorang insan...
Tidakkah kau sedar...
Hukum alam menyatakan.. .
Mencintai tidak semestinya memiliki?...
Manusia pandai berpura ...
Berlakon di pentas dunia...
Dan bertopeng menutup rahsia..
Tetapi hati...
Tidak pernah berdusta pada empunya...
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya...
Tidakkah kau sedar...
Mungkin si dia melafazkan.. .
Ungkapan cinta pada mu ...
Tetapi hati dan perasaannya. ..
Tidak pernah berniat begitu...
Dia hanya berselindung. ..
Di sebalik sejuta alasan...
Dan kau...
Begitu jujur dan setia mencintainya. .
Sehingga terlupa..
Hukum alam menyatakan..
Mencintai tidak bermakna memiliki..
Sesungguhnya. ..
"Aku tidak pernah memiliki diri mu..."
"Dan kau jua tidak memiliki diri ku."
Mengertilah. ..
Kita sebenarnya kepunyaan..
Yang Maha Esa...
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita...
Kecuali Dia...
Dia mengasihi hamba-Nya...
Dia memiliki hamba-Nya...
Dan ke pangkuan Dia kita akan di kembali..... .


P/s:

*saya copy n paste

*jeles plak tgk saga se..haih

*berkawan atas dasar duit,mmg tak kekal lama

Monday, August 17, 2009

Rilek la bro..


brader pam minyak:"enjin lapan belas ke?"(maksudnya 1.8)
(dalam keadaan dengar tak dengar lalu menjawab)
brader kurang hensem:"takla,17 je" (padahal ni saiz rim tayar,jauh bezanya)
brader pam minyak:"bukan.ni enjin.18 ke.kalo nak masuk 18 ade tempatnye"
brader kurang hensem:"ooo..1.6 je.xpela.ni pun dah cukup"
brader pam minyak:"minat jugak kete macam ni,ni yang keje malam ni"
brader kurang hensem:"insyaallah bole dapat punye.alaa ni pun kete second je"
brader pam minyak:"bukan ape bang,keje pomen,tapi takde kete.awek pun tade lg ni"
brader kurang hensem:"ok ar tu.jimat duit.alaa pasal awek nanti2 la pikir"
brader pam minyak:"kalo bawak kete ni,muke pecah gigi rongak macam mane pun,sure awek lekat"
brader kurang hensem:"takde ar tipu je tu"
(brader pam minyak tu pun tersengih)
.
.
.
(terus bersembang)
.
(pasal downpayment)
.
(bulan2 bayar)
.
(ditanya keje ape)
.
(pasal karburetor)
.
(dan terus bersembang)
(dihujung perbualan)
brader kurang hensem:"bro,aku cadang kalo ko nak cari kete mcm ni,jgn cari yg dah convert(ubahsuai).nanti menangis tak sudah.biar standard,pastu kalo ko nak convert ikut suke la.same gak nak cari awek.ko pahamkan maksud aku"
brader pam minyak:(tersengih)

memberi salam dan beredar~


cuma nak kongsikan senario masyarakat bujang yang mana bekerja keras untuk mendapat apa yang diinginkan.kekurangannya apabila perkara yang dikejar hanya indah didepan mata.mungkin telah terbiasa dengan "suasana" sebegitu.almaklum la hidup dibandar.boleh dikatakan semua yang dilihat indah belaka.hidup perlu enjoy tapi jangan terlalu enjoy.rosak binasa nanti

p/s:konvo UKM meriah.

Sunday, August 16, 2009

Berpisah jua..


Jauh disudut hati,rasa sedih dan rendah diri tatkala membaca berita pemergian vokalis kumpulan Rabbani(Ustaz Asri).Rasa rendah diri kerana membaca kisah disaat-saat akhir beliau bersama keluarga dan juga setelah allahyarham dikafankan.wajah allahyarham dikhabarkan melirikkan senyuman.Bagi yang ada ilmu agama,pasti faham maksud senyuman itu.Semoga allahyarham ditempatkan dikalangan orang yang diredhai dan dikasihi ALLAH.

Sama juga kisah artis nasyid (allahyarham Azhari@zairie,kumpulan Raihan).dikhabarkan disaat akhir allahyarham,satu lirikkan senyuman dilemparkan.saya tidak pernah lupa kisah ini kerana wajah allahyarham mirip wajah ayah saya(dikala itu).Apabila berkumandangnya lagu Raihan di TV,pasti saya akan berkata pada ibu "ibu,lagu abah kat TV" dan sama-sama ikut menyanyikan lagu.dikala itu umur baru 9tahun@darjah 3.

Disini dapat diambil teladan dan iktibar bahawa mati itu pasti.cuma masanya tidak diketahui.dan juga disini dapat diambil pengajaran bahawa,barang siapa yang menolong agama ALLAH,ALLAH pasti akan menolongnya.Cuma kita kadang-kala kita tak nampak pertolongan ALLAH,dan menuduh ALLAH tidak adil padahal kita yang rabun,atau mungkin buta.
Mungkin ada yang mengeluh kerana susah+payah nak buat kerja baik@dakwah.saya juga mengakui,cuma kita buat apa yang termampu.Secara logiknya,tak mungkin satu perkara pun tidak dapat kita lakukan.Gunakan kudrat yang ada untuk kebaikan.Perlu diingat juga bekalan yang hendak dibawa pulang.

p/s:
*penggunaan perkataan "kita" merangkumi diri penulis juga
*teringat bacaan surah ad-zariyat,ayat 56 oleh adik affan
*menangis bukan tanda kelemahan.life must go on