Sunday, September 27, 2009

Raya 2009


Syawal 1430H.Kemeriahan beraya di utara @Pulau Pinang->Kepala Batas->Permatang Bogak tanpa tok dan tokwan memang terasa lain.Tokwan telah lama tiada,sejak saya kanak2 riang lagi.manakala tok hampir 2 setahun pergi menghadap Pencipta.Tapi tak mengapa kerana diri ini mengerti yang hidup pasti pergi,cuma masa tidak diketahui.Namun begitu,syawal tetap disambut seperti biasa.1 syawal dimulakan dengan menunaikan solat sunat aidilfitri.Ada jemaah masjid yang bertanyakan anak siapa saya ni.jika saya menjawab nama ibu saya(sebab kampung mak) mereka kurang kenal.Tapi bila saya sebut nama arwah tokwan,mereka memberi reaksi tanda kenal.Logik juga jika mereka kurang kenal ibu saya kerana yang bertanya soalan adalah pakcik-pakcik.Seperti kebiasaannya selesai solat sunat aidilfitri,saya sekeluarga akan kekubur tok dan tokwan(pusara mereka bersebelahan).

Tokwan;Haji Ahmad B Haji Ishak

Tok;Hajah Hilaliyah Bt Haji Abdul Rahman

Pada syawal tahun ini juga saya diberi peluang mengenali siapa sebenarnya moyang saya iaitu Haji Abdul Rahman.Jika ditanya kepada penduduk veteran di seluruh Kedah,majoriti pasti kenal siapa moyang saya."Kenapa saya sebagai cicitnya tidak kenal moyangnya,mungkin jarak masa yang terlalu jauh".getus hati kecil saya.Kini kisahnya telah dibukukan dan saya ada menyimpan satu salinan.Terima kasih kepada pihak yang membukukannya walaupun ada kesalahan kecil.Kini saya dah faham susurgalur keluarga mak hingga kepada moyang.Haji Abdul Rahman Merbok nama gelarannya.

Pada malamnya,aktiviti membakar satay bersama 4 family.yang lain tidak hadir :D
mungkin serupa jika gaya rambutnya sama



Pada hari raya kedua,bertolak pulang dan sambung raya di selatan, Johor->Batu Pahat->Bukit Pasir->Kg Linau Besar(kampung ayah).
Aktiviti raya diteruskan di Johor.menziarah saudara-mara,sepupu,dan seangkatan dengannya.Sama seperti di Penang,saya cuba mengenali&memahami susurgalur keluarga ayah saya dan keatas.dikhabarkan ada sebuah buku mengenai susurgalur keluarga dan sedang di'soft copy' kan.diharap dapat disebarkan kepada saudara-mara yang berkaitan.
Seperti menjadi kemestian jika balik ke Johor,akan singgah ke Parit Salam.Semuanya gara-gara nak makan asam pedas.Tempat lain yang menjadi target asam pedas kami sekeluarga,di Muar(itu pun satu kedai je menjadi tumpuan,kalau tanya orang Johor pasti diorang akan recommend kedai yang sama)

Parit Salam;'port' asam pedas yang sedap&murah

Lepas makan asam pedas dan perut pun dah kenyang,takkan nak terus balik.Sesi lepak di tepian pantai berlangsung.Nama jer Parit Salam,tapi dekat dengan laut(takde kawasan pasir pantai sebab hutan bakau banyak).Antara pemandangannya:

Sedikit cerita mengenai pulau ni.Nama sialu adalah singkatan kepada sial selalu.kenapa pulau ni nama sial selalu?menurut ayah saya nama tersebut terjadi kerana dahulu kala pulau ini penuh dengan lanun.andai kapal lalu berdekatan pulau ni,pasti sial sebab kena rompak.semestinya kapal akan lalu sebab pulau ni ada rumah api yang menjadi panduan anak kapal.Akhirnya, sial selalu = sialu.jadilah Pulau Sialu.

Setakat itulah cerita raya saya untuk tahun ini.antara aktiviti yang dilakukan.walaupun seronok bercuti raya,saya tetap tak lupa pada kawan-kawan yang menghadapi exam dikala raya.doa saya bersama kalian.Insyaallah berjaya
Bye~

Monday, September 14, 2009

No title given

NEVER CRY FOR ANY RELATION IN LIFE
BECAUSE FOR THE ONE WHOM YOU CRY
DOES NOT DESERVE YOUR TEARS
AND THE ONE WHO DESERVES
WILL NEVER LET YOU CRY.................

TREAT EVERYONE WITH POLITENESS
EVEN THOSE WHO ARE RUDE TO YOU,
NOT BECAUSE THEY ARE NOT NICE
BUT BECAUSE YOU ARE NICE..............

NEVER SEARCH YOUR HAPPINESS IN OTHERS
WHICH WILL MAKE YOU FEEL ALONE,
RATHER SEARCH IT IN YOURSELF
YOU WILL FEEL HAPPY
EVEN IF YOU ARE LEFT ALONE...........

ALWAYS HAVE A POSITIVE ATTITUDE IN LIFE.
THERE IS SOMETHING POSITIVE IN EVERY PERSON.
EVEN A STOPPED WATCH IS RIGHT
TWICE A DAY..........................

HAPPINESS ALWAYS LOOKS SMALL
WHEN WE HOLD IT IN OUR HANDS.
BUT WHEN WE LEARN TO SHARE IT,
WE REALIZE HOW BIG AND PRECIOUS IT IS!..


*juge copy n paste

*ramadhanku sayu

Monday, September 7, 2009

Pantun puasa :)

salam diberi pembuka bicara,
bicara dibuka berkongsi cerita,

hamba yang lemah ini tiadalah apa,

berpesan pada diri jua pada semua.


bulan ramadhan telah kembali

membawa rahmat bagi yang mencari

dari terbit fajar hingga terbenam matahari

selama sebulan jangka waktu mesti dituruti

buah kismis buah kurma

jadi santapan sahur dan berbuka

ramadhan datang mengajar kita

jangan membazir,jimat berbelanja


bulan ramadhan bulan berpuasa

bulan tarbiyah nama sampingannya

membuat amal,tapi mengumpat jalan juga

mungkin puasanya menahan lapar saja


mencari juadah dibeli sudah

pelbagai jenis pelbagai warna

perkara sahur jangan diambil mudah

kerana sahur membezakan puasa

pandu kereta tiada perlahan

gagal dikawal pasti kemalangan

maaf dipinta tanda kelemahan

semoga bertemu "next" ramadhan

pic taken from http://komik.dakwah.info/
*senyum saja :)

Sunday, September 6, 2009

Lebih sayang



Pernah dengar ungkapan seperti didalam gambar ni?Ungkapan ni bukanlah saya reka.Saya petik ungkapan-ungkapan ni sewaktu sesi tazkirah sebelum solat jumaat minggu lepas berlangsung.Menjadi kebiasaan surau ditempat saya bekerja(kerja ke??),mengadakan sesi tazkirah sebelum masuknya waktu solat jumaat.Dalam banyak-banyak input,ini je yang sempat saya ingat.Peliknya,saya tak ingat sgt point2 sewaktu khutbah jumaat kerana tertidur "seketika"...cuma tersedar apabila bacaan doa.haih~

saya pasti ungkapan diatas mudah difahami.sekadar berkongsi.
bestnya bagi mereka yang mana Allah lebih sayangkan mereka.jikalau mereka mengetahui.