Sunday, January 23, 2011

Ambulan oh ambulan




sekadar ingin bertanya apa yang terlintas di fikiran.

pernahkah anda melihat ambulan?pasti pernah bukan.pernah anda melihat ambulan yang sedang "on hot pursuit" atau bahasa mudah ambulan yang dalam kecemasan dan pasti pada waktu itu,pengguna jalan raya pasti akan memberi laluan walaupun dalam kesesakan jalan raya.

soalan saya:
andaikata anda adalah pemandu ambulan itu.anda telah menerima arahan supaya pergi ke suatu kawasan kerana ada kecemasan.kebetulan dalam perjalanan anda terlihat ada kemalangan.kemalangan itu baru sahaja berlaku dan dalam pemanduan yang agak laju itu,anda terlihat juga mangsa yang berlumuran darah terbaring disisi jalan.soalannya,adakah melanggar etika jika membantu mangsa yang terbaring disisi jalan itu sedangkan anda diberi arahan untuk ke suatu tempat.sekadar bertanya kepada kawan-kawan.


pendapat peribadi:
jika saya pemandu ambulan:- perlu ke tempat yg disuruh.
jika saya mangsa itu:- mungkin kecewa ambulan tak berhenti

entri ini tiada motif untuk menyalahkan sesiapa.sekadar pemerhatian harian sewaktu pergi dan pulang kerja.melihat akan kekerapan berlakunya kemalangan membuatkan saya terfikir macam mana tugas sebagai pemandu ambulan.apa-apa pun saya respek tugas pemandu ambulan.
(jgn gunakan siren untuk tujuan peribadi yer lebih2 lagi dalam kesesakan)

1 comment:

Amy Syaquena said...

ye la kenapa amy tak pernah fikir sebelum nie erk..sukar juga nak membuat keputusan..