Wednesday, February 16, 2011

andai aku seorang lecturer

sekadar mengupdate blog aku yang kekeringan dan kekontangan idea serta kehilangan semangat untuk kemas kini.berangan serta angan-angan adalah perkara biasa bagi manusia bernama buzzy ini.namun prestasi kerja masih memuaskan walaupun banyak berangan..cewah(sesuke hati letak KPI bagi diri sendiri).

aku berangan mahu jadi lecturer.haa percaya tak?bagi kawan-kawan yang kenal aku,pasti dah gelak awal-awal lagi.sekadar suka-suka.dah nama pun berangan serta angan-angan.aku ada post kan di Fb.tengoklah kawan-kawan yang memberi komen positif serta yang "amat" positif (fahami maksud ""). hehe

apa rasionalnya aku berangan nak sangat jadi lecturer.sebelum-sebelum ini tak pernah pun terlintas mahupun tertanam dalam sanubari mahu jadi lecturer.orang tua kata kalau tapak tangan ada tahi lalat maknanya bakal jadi pengajar.kat tapak tangan aku ada dua tahi lalat.satu kiri satu kanan.bila aku menilai diri sendiri,macam tak kena dengan apa yang dikatakan.seriusnya aku tak pandai mengajar.mungkin kahwin dengan seorang pengajar?..tettt.

bagi aku,pekerjaan sebagai lecturer amatlah best.banyak "benefit" yang akan diperoleh.antaranya,cuti.kalau student cuti semester maka lecturer pun cuti jugak.cuti disini bermaksud tak perlu ke kelas.tapi tetap kena datang ofis.kedua,penginapan.pastinya lecturer akan disediakan rumah untuk berteduh.tak perlu susah-susah cari rumah sewa.ketiga,gaji.jangan cakaplah berapa banyak gaji lecturer.fuh banyak-banyak.seterusnya,datang kerja tak perlu punch kad.kalau hari tersebut kelas bermula jam 1ptg.maka tengah hari perlulah tiba.lagi,kerjanya rilek saja.jika tiada kelas maka lepak saja di ofis.dan seterusnya banyak lagi kelebihannya.perghh semuanya duniawi saja yang aku nampak.ish3 teruk.namun apa yang aku taip diatas ni hanyalah angan-angan kosong sahaja.aku bersyukur dengan kerja aku sekarang.

namun,andai angan-angan seperti diatas yang aku bayangkan.jangan berangan nak jadi lecturer.sesungguhnya pekerjaan lecturer adalah pekerjaan yang dipandang mulia.lecturer ditugaskan untuk mengajar pelajar dan penerimaan terhadap pelajaran bergantung kepada pelajar itu sendiri.amaran dari www.DrHasanah.com .sila letak jawatan.


ok sampai disini saja cerita angan-angan aku.andai ditakdirkan suatu masa nanti,maka jadilah jua aku sebagai pengajar,mungkin pengajar dalam keluarga.tettt..lagi.wassalam :D

10 comments:

ika~~ said...

seterusnya,datang kerja tak perlu punch kad.

salah.

some institusi,lect kna dtg thumbprint mcm staf biasa,wktu opis.

lect mmg best,tp de cons nya e.g. deal ngn student yg nakal,study balik pe yg dia blaja dlu2,n gaji pn bkn byk sgt for starting.

tp ape2 pun betul kata awk,ia pekerjaan mulia.marilah bersama2 jd lect :))

buzzy said...

disebabkan ada perkataan "some", so statement saya dikira betul juga.hehe.

tak nafikan ada institusi yg spt ika katakan.terpulang kepada pihak management di tempat tersebut.

mengenai dugaan itu,tak bole lari.tiap pengajar perlu hadapinya.itulah rentak dalam dunia pendidikan.

jom jadi lecturer..hehe.good luck to u ika.be a good educator.

nulhazwany abdul malik said...

nak jadi lecturer gak. ajar orang lain macam best je.. ^^

izzahmeor said...

-mungkin kahwin dengan seorang pengajar?..tettt.
-mungkin pengajar dalam keluarga.tettt..

kahwin..keluarga...tettt..
cam dah xlama jer dah nih..
nak kad wangi!!!!
:D

izzahmeor said...

ape2 pon, all da best dgn sumer keje yang anda buat..!!! :)

buzzy said...

wany:..haa jom2 jadi lecturer..hehe

izzah: haip.jgn timbulkan sebarang spekulasi ye..hehe.kad wangi?bole2.. :P

izzahmeor said...

hahahahah..
spekulasi hangat nih..!!! :)
bole dapat kad wangi..??
biler, biler...??? :D

buzzy said...

hehe izzah ni.laju je ye..
ntah2 izzah dulu..hehe ade calon dah kan?? :P

izzahmeor said...

izzah..??
smp skrg, waktu ini, detik ini, saat ini masih belum bertemu dgn calon..
isk3..
laenlaa abg zaini, ramai peminat, ramai calon...
tu yg boleh bercakap pasal kahwin n keluarga didalam blog..tetttt.. :))

buzzy said...

mungkin tiada calon..tapi pilihan mesti dah ade kan..latar belakang izzah sungguh berprofil tinggi.mesti pilihannya berprofil tinggi juga.tu yang tak jumpa lagi.hehe

haha.. pujian itu agak hiperbola disitu ye.hehe.tiada kaitan antara bercerita pasal keluarga dan kawen bersamaan ramai calon,peminat.

apela sgt blog sekadar biasa ini jika dibandingkan dgn indaprocess itu.mungkinkah "indaprocess" majlis walimah..hehehehe :P tetttt