Sunday, January 30, 2011

terlupa

pernahkah anda mengalami apa yang saya alami baru-baru ini.kesnya,ceritanya serta alkisahnya bermula semalam iaitu hari sabtu 29 jan 2011 berlakulah peristiwa yang membuatkan diri ini gelabah sekejap.hehe macam mana bole lupa kereta parking kat mana.waktu tu dah jam 8mlm lebih.pastinya suasana gelap diluar pejabat.oh ya saya tak parking kereta dalam bangunan.so dah malam,maka gelap la kan.

maka dengan kondifen serta teguh keyakinan melangkahlah kaki ini menuju ke slot parking semasa datang kerja pada paginya.elok je sampai kat tempat parking(kawasan gelap) tekan kunci tapi kereta tak berbunyi.maka tekan dan tekan dan tekan lagi,tak jugak bunyi.masa tu dah mula kegelabahan fasa satu.

Waktu itu posisi badan tidak menghadap no pendaftaran kereta.kebetulan juga kereta yang ada dislot itu kereta sama jenama dengan kereta saya.memang anggap betul la kereta ni..dalam hati dah mula gelabah.kenapa la taknak jugak menyala lampu kereta(unlock).fikir hati,tak bole jadi ni.tengok la jua no pendaftaran kereta.kenapa WTV xxxx.kereta saya WRY xxxx..eh kereta orang lain la.pulak dah.gelabah satu badan.kat mana letak kereta ni.nak balik rumah ni.sape yang sorok kereta saya ni.macam-macam difikirnya.

fikir punya fikir,tapi tak dapat berfikir dengan tenang sebab tengah gelabah.tengok keliling tak jumpa jugak kereta.pergi kehujung parking tak ketemu jua.pergi kearah lain pula,tak jumpa juga.termangu dalam kegelapan.

dalam kegelabahan itu,terlintas sesuatu di akal fikiran kurniaan Tuhan.beristighfar diri ini.macam mana boleh tak ingat.lupa,pergi makan tengahhari pastu parking kat tempat lain.buat malu diri sendiri saje.nasib baik takde orang nampak.maka bergegaslah diri ini ke kereta.masuk dalam kereta,gelak sendiri.hehe.pertama kali jadi dan mungkin kali terakhir.serius taknak jadi lagi.


p/s:kejadian ini mungkin berlaku atas kelalaian diri mengingat pada pencipta dek terlalu tertumpu pada dunia.

Sunday, January 23, 2011

Ambulan oh ambulan




sekadar ingin bertanya apa yang terlintas di fikiran.

pernahkah anda melihat ambulan?pasti pernah bukan.pernah anda melihat ambulan yang sedang "on hot pursuit" atau bahasa mudah ambulan yang dalam kecemasan dan pasti pada waktu itu,pengguna jalan raya pasti akan memberi laluan walaupun dalam kesesakan jalan raya.

soalan saya:
andaikata anda adalah pemandu ambulan itu.anda telah menerima arahan supaya pergi ke suatu kawasan kerana ada kecemasan.kebetulan dalam perjalanan anda terlihat ada kemalangan.kemalangan itu baru sahaja berlaku dan dalam pemanduan yang agak laju itu,anda terlihat juga mangsa yang berlumuran darah terbaring disisi jalan.soalannya,adakah melanggar etika jika membantu mangsa yang terbaring disisi jalan itu sedangkan anda diberi arahan untuk ke suatu tempat.sekadar bertanya kepada kawan-kawan.


pendapat peribadi:
jika saya pemandu ambulan:- perlu ke tempat yg disuruh.
jika saya mangsa itu:- mungkin kecewa ambulan tak berhenti

entri ini tiada motif untuk menyalahkan sesiapa.sekadar pemerhatian harian sewaktu pergi dan pulang kerja.melihat akan kekerapan berlakunya kemalangan membuatkan saya terfikir macam mana tugas sebagai pemandu ambulan.apa-apa pun saya respek tugas pemandu ambulan.
(jgn gunakan siren untuk tujuan peribadi yer lebih2 lagi dalam kesesakan)

Tuesday, January 11, 2011

Senak perut gelak..



amacam?haha.