Thursday, February 24, 2011

Apa ertinya kemiskinan

Suatu hari, seorang bapa dari sebuah keluarga yang kaya raya membawa anak lelakinya ke dalam sebuah kampung dengan tujuan menunjukkan kepada anaknya itu kehidupan orang-orang miskin. Mereka bermalam selama beberapa hari di sebuah ladang yang didiami oleh golongan yang sangat miskin.

Di dalam perjalanan pulang, si ayah bertanya kepada anaknya, "Macam mana percutian kita kali ni?"

Si anak menjawab, "Menarik dan hebat, ayah,"

"Kamu sudah melihat sendiri bagaimana susahnya kehidupan mereka yang tidak berharta?"

"Ya,"

Bertanya lagi si ayah, "Jadi, apa yang kamu dapat kali ni?"

Lalu si anak tadi memberikan jawapan yang agak panjang,

"Kita ada dua ekor anjing dan mereka ada empat. Kita ada kolam yang terletak di tengah-tengah taman tetapi mereka mempunyai sungai yang tidak berpenghujung. Kita ada lampu yang diimport di taman kita tetapi mereka ada bintang-bintang di langit pada waktu malam. Keluasan tanah kita sehingga ke halaman hadapan tetapi mereka mempunyai keluasan sehingga kekali langit,"

"Kita tinggal cuma di atas tanah yang kecil sedangkan mereka mempunyai padang yang sangat luas saujana mata memandang. Kita ada pembantu untuk membantu kita tetapi mereka memberi pertolongan, bukan meminta.Kita membeli makanan kita tetapi mereka menanam sendiri makanan mereka. Kita ada dinding sahaja untuk melindungi kita sedangkan mereka mempunyai sahabat handai yang melindungi mereka,"

Si ayah terdiam mendengar jawapan anaknya. Si anak tersebut
kemudiannya berkata, "Terima kasih, ayah, kerana menunjukkan kepada saya betapa miskinnya kita"



miskin atau kaya biarlah berpunca dari rezeki yang halal.jadilah insan yang bersyukur dengan rezeki yang diberikan.(motivasi kepada diri sendiri)

artikel diambil dari http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1551.0

Wednesday, February 16, 2011

andai aku seorang lecturer

sekadar mengupdate blog aku yang kekeringan dan kekontangan idea serta kehilangan semangat untuk kemas kini.berangan serta angan-angan adalah perkara biasa bagi manusia bernama buzzy ini.namun prestasi kerja masih memuaskan walaupun banyak berangan..cewah(sesuke hati letak KPI bagi diri sendiri).

aku berangan mahu jadi lecturer.haa percaya tak?bagi kawan-kawan yang kenal aku,pasti dah gelak awal-awal lagi.sekadar suka-suka.dah nama pun berangan serta angan-angan.aku ada post kan di Fb.tengoklah kawan-kawan yang memberi komen positif serta yang "amat" positif (fahami maksud ""). hehe

apa rasionalnya aku berangan nak sangat jadi lecturer.sebelum-sebelum ini tak pernah pun terlintas mahupun tertanam dalam sanubari mahu jadi lecturer.orang tua kata kalau tapak tangan ada tahi lalat maknanya bakal jadi pengajar.kat tapak tangan aku ada dua tahi lalat.satu kiri satu kanan.bila aku menilai diri sendiri,macam tak kena dengan apa yang dikatakan.seriusnya aku tak pandai mengajar.mungkin kahwin dengan seorang pengajar?..tettt.

bagi aku,pekerjaan sebagai lecturer amatlah best.banyak "benefit" yang akan diperoleh.antaranya,cuti.kalau student cuti semester maka lecturer pun cuti jugak.cuti disini bermaksud tak perlu ke kelas.tapi tetap kena datang ofis.kedua,penginapan.pastinya lecturer akan disediakan rumah untuk berteduh.tak perlu susah-susah cari rumah sewa.ketiga,gaji.jangan cakaplah berapa banyak gaji lecturer.fuh banyak-banyak.seterusnya,datang kerja tak perlu punch kad.kalau hari tersebut kelas bermula jam 1ptg.maka tengah hari perlulah tiba.lagi,kerjanya rilek saja.jika tiada kelas maka lepak saja di ofis.dan seterusnya banyak lagi kelebihannya.perghh semuanya duniawi saja yang aku nampak.ish3 teruk.namun apa yang aku taip diatas ni hanyalah angan-angan kosong sahaja.aku bersyukur dengan kerja aku sekarang.

namun,andai angan-angan seperti diatas yang aku bayangkan.jangan berangan nak jadi lecturer.sesungguhnya pekerjaan lecturer adalah pekerjaan yang dipandang mulia.lecturer ditugaskan untuk mengajar pelajar dan penerimaan terhadap pelajaran bergantung kepada pelajar itu sendiri.amaran dari www.DrHasanah.com .sila letak jawatan.


ok sampai disini saja cerita angan-angan aku.andai ditakdirkan suatu masa nanti,maka jadilah jua aku sebagai pengajar,mungkin pengajar dalam keluarga.tettt..lagi.wassalam :D

Sunday, February 6, 2011

EewwW



kepada mereka yang mungkin terkesan dengan video ini.fikir kembali cara anda merosakkan bahasa..oppss.menggunakan bahasa dengan betul.secara peribadinya diri ini juga menggunakan ringkasan dalam konteks sms dan sebagainyewww(copy from this video).tapi janganlah sampai mengkusutkan kepala yang terkandungnya "medula oblongata" didalamnya.pesanannya ringkas tapi dek kerana tahap bahasa "macam senang" nak paham,terus jadi lain kesudahannya.cukuplah masa study dulu nak fahamkan assembly language pun dah agak menggelegakkan medula oblongata aku,kini fenomena eeww language pula menjelma.bagi belia berwawasan serta bermotivasi dan adaaaa SPM(copy from movie Zombi Kg Pisang),mungkin boleh faham lagi.tapi cuba bayangkan golongan retua yang dapat mesej macam tu.kan dah menyusahkan.kalau berani cuba sms menggunakan bahasa eww dan hantar kepada tokoh bahasa negara,tengok apa dia "reply".terkontang-kanting kalau dia reply menggunakan bahasa sastera tinggi.Nasib baik kertas BM masa SPM tak guna bahasa sastera tinggi,silap-silap aku pun tak lepas.Kesimpulannya,berpada-padalah meringkaskan bahasa.sayangilah bahasa sepertimana anda sayang anak bini serta diri anda.